Закономірності розвитку дитячого мовлення

Мова - це форма існування мови, її втілення, реалізація. Під мовленням розуміють використання людиною мовних багатств у життєвих ситуаціях, результат процесу формулювання і передачі думки засобами мови. Мовлення має особливості вимови, лексики, структури речень. Таким чином, мовлення конкретне й індивідуальне.

Формування правильної вимови залежить від здатності дитини до аналізу і синтезу мовних звуків, тобто від певного рівня розвитку фонематичного слуху, що забезпечує сприйняття фонем даної мови. Фонематичне сприйняття звуків мови відбувається в ході взаємодії надходять в кору слухових і кинестетических подразнень. Поступово ці роздратування диференціюються, і стає можливим відокремлення окремих фонем. При цьому велику роль відіграють первинні форми аналітико-синтетичної діяльності, завдяки яким дитина узагальнює ознаки одних фонем і відрізняє їх від інших.

Фонематичне сприйняття - перша сходинка в поступальному русі до оволодіння грамотою, звуковий аналіз - друга. Ще один чинник: фонематичного сприйняття формується у період від року до чотирьох років, звуковий аналіз - у більш пізньому віці. І нарешті фонематичне сприйняття - здатність розрізнити особливості та порядок звуків, щоб відтворити їх усно, звуковий аналіз - здатність розрізнити те ж саме, щоб відтворити звуки в письмовій формі.

Одночасно з розвитком фонематичного сприйняття відбувається інтенсивний розвиток словника та оволодіння вимовою. Уточнимо, що чіткі фонематичні уявлення про звук можливі тільки при правильному його проголошенні. С. Бернштейн стверджує, що правильно ми чуємо тільки ті звуки, які вміємо правильно вимовляти.

Тільки при чіткій правильній вимові, можливо, забезпечити однозначнний зв'язок між звуком і відповідною буквою. Заучування літер, коли їх назви відтворюються неправильно, сприяє закріпленню у дитини існуючих дефектів мовлення, а також гальмує засвоєння їм писемного мовлення.

Необхідними передумовами для навчання грамотіи дошкільника є: сформоване фонематичне сприйняття, правильна вимова всіх звуків рідної мови, а так само наявність елементарних навичок звукового аналізу. Підкреслимо, що всі названі процеси взаємопов'язані і взаємозумовлені.

Кiлькiсть переглядiв: 174

Коментарi